GIG Sports vil lanseres før FIFA World Cup og består av en produktportefølje som inneholder aggregerte og egengenererte odds- og datatjenester, handels- og risk management-plattform, business intelligence (BI) og markedsføringsplattform samt mobil front-end teknologi. Alle tjenester kan selges separat eller som integrerte løsninger og vil bli fullt integrert med GIGs plattformtjenester.
Perform Group samler, produserer, pakker og distribuerer data, kommentarstoff og videoopptak av profesjonell sport over hele verden. Selskapet eier RunningBall og Opta, to av verdens ledende leverandører av sportsdata.
GIG og Perform Group har inngått en langsiktig avtale hvor RunningBall vil levere data fra internasjonale sportsarrangementer til GIG's sportsbetting-satsing. GIG vil bruke dataene for å tilby odds-tjenester til GIGs B2B-kunder samt egne brands. Som en del av avtalen har Perform overtatt et nettverk av reportere (scouts) i Norge fra GIG som tilfredsstiller RunningBalls bransjeledende standarder. Disse blir engasjert direkte av RunningBall for å styrke deres dekning av sportsmarkedet.
«I GIG Sports vil vi bruke data for å endre sportsbetting-bransjen. Perform Group er markedsleder på data fra idretten, og avtalen gjør at vi kan levere datadrevne odds og tjenester til våre B2B-kunder mer effektivt enn noen andre i dagens sportsbetting-marked. Utviklingen er godt i gang og GIG Sports skal lanseres før FIFA World Cup i 2018», sier konsernsjef Robin Reed i Gaming Innovation Group.
"Vi er meget tilfreds med å ha inngått denne avtalen hvor RunningBall vil kunne nyte godt av GIG Sports´ omfattende nettverk i Norge. I tillegg ser vi frem til å bidra til GIG Sports' sportsbetting tilbud i det europeiske markedet ", sier Ross MacEacharn, CEO Perform Content.
Med forbedret datakvalitet kan GIGs egne spilloperatører tilby bedre odds og legge til rette for at GIG Sports blir den ledende aktøren i det europeiske sportsbetting-markedet.
GIGs sportsbook-strategi er å kontrollere alt av teknologi og informasjon internt og tilby sportsbetting til B2C-kunder gjennom selskapets spilloperatører og til B2B-kunder gjennom iGaming Cloud-plattformen.