Arbeiderpartiet i krise

Pluto

Medlem
Jeg oppretter en ny tråd for saker og diskusjon om arbeiderpartiets skjeve gang. Krisen blir i dag omtalt av Rights.no:

Hvem kan lede Ap i 2018? Svaret er ingen

Krisen i Ap fremstår som nærmest totalt. Det er ikke en eneste kjent Ap-politiker i dag man kan peke på som en naturlig partileder.

Trond Giske-saken er hva som virkelig utløste den krisen vi nå ser rir Arbeiderpartiet. Giske-saken er dog kun et symptom på et pampevelde frakoblet virkelighetens nordmenn som har fått råde ganske hemningsløst gjennom årene.

Pluto

Medlem
Støre om kriseåret: «Nesten alt du tar i, blir til gråstein»

Et elendig valgresultat, intern misnøye gjennom høsten, og et 2018 som begynner med krisemøte om varsler knyttet til nestleder Trond Giske. Ap-leder Jonas Gahr Støre vedgår at de siste månedene har vært tunge for partiet.

– Nederlag setter en stemning der nesten alt du tar i, blir til gråstein, oppsummerer han.

Støre beskriver en «utålmodighet etter å legge 2017 bak oss». Det var et år med intenst arbeid og en stor skuffelse i september.

Pluto

Medlem
Ap venter på Støres konklusjon om Giske

- Det må settes et punktum nå.

Detaljene må på bordet når sentralstyret i Arbeiderpartiet møtes for å drøfte varslersakene mot Trond Giske tirsdag, sier flere som avgjør nestlederens framtid.

– Jeg forventer at vi får en gjennomgang av alle fakta i sentralstyremøtet, og at partiledelsen legger fram sin konklusjon. Deretter må sentralstyret trekke sine slutninger. Vi kan ikke ha denne saken hengende over oss. Det må settes et punktum nå, sier stortingsrepresentant og sentralstyremedlem Lise Christoffersen til NTB.

Pluto

Medlem
Trond Giske fritas - hegnar.no

Ap-leder Jonas Gahr Støre sier at Trond Giske fritas som nestleder i i Ap på ubestemt tid. Grunnen som oppgis er den vanskelige situasjonen i partiet.

– Sentralstyret i Arbeiderpartiet møtes tirsdag for å diskutere situasjonen knyttet til varsler mot nestleder Trond Giske. I lys av den krevende situasjonen partiet står i og sakens karakter er Giske og jeg enige om at han fritas fra vervet som nestleder på ubestemt tid, sier Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre i en pressemelding mandag kveld.

Londonmannen

Nytt medlem
Støre sa i dag at det er han som er sjefen og det er han som avgjør Giske sin skjebne.

Samtidig opplyste Støre at han har fuii tiltro til det varslerne sier.

Da er vel konklusjonen i realiteten tatt? Hvordan skal Støre kunne komme tilbake og hevde han har tillit til Støre samtidig som han har full tiltro til varslerne?

Skjønner ikke at Støre allerede i kveld gikk ut og avsatte Giske som nestleder.

Samtidig spiller Hadia et høyt spill. Hadia har jobbet tett med Giske og Støre over flere år. Hun har garantert visst om Giske sin interesse for kyllingkjøtt. Da blir det helt feil å dokke sin kollega i offentlig påsyn i håp om å kapre billige stemmer og støtte som nestleder. I tillegg går hun imot sin leder på dagens møte. Som leder er det ikke mulig å ha en nestleder som er opstanasig og går imot sjefen på et sentralstyremøte.

Utgangen av dette blir enten at Støre trekker seg og overlater lederrollen til en annen, eller så må kan kvitte seg med både Giske og Tajik. Jeg tror ikke Tajik kommer styrket ut av det rabalderet hun har stelt istand i dag. Hun har satt seg selv i et dårlig lys og gir Støre få valg mhp nestlederposisjonen; begge ryker ut.

Pluto

Medlem
Skarp kritikk av Ap-ledelsen i intern rapport

I en hemmeligstemplet rapport får valgkampledelsen i Arbeiderpartiet skarp kritikk fra ansatte som mener de verken ble sett eller hørt under valgkampen.

Rapporten peker blant annet på «et ekstremt dårlig arbeidsmiljø», manglende respekt og en fryktbasert ledelse som i større grad rammet kvinner enn menn, skriver VG , som har fått se rapporten som er utarbeidet av fagforeningen til de ansatte i Aps stortingsgruppe.

Kritikken rammer i særlig grad Trond Giske, som var partiets reelle valgkampgeneral.

Pluto

Medlem
Hans Geelmuyden: Mitt nyttårsønske

Søndag kveld trakk Trond Giske seg som nestleder i Arbeiderpartiet «på ubestemt tid». Dermed får Giske fortsatt lov å ha regi på håndteringen av egen sak. Jonas Gahr Støre er i ferd med å miste kontrollen på partiet han er valgt til å lede. La meg gjøre opp status for Norges nest største parti, og presentere mitt nyttårsønske for 2018.

Pluto

Medlem
Ap-topper: Giske og Tajik «tåler ikke trynet på hverandre»

Sentralstyremedlemmer i Arbeiderpartiet sier at nestlederne Trond Giske og Hadia Tajik ikke «tåler trynet på hverandre».

Dramatikken knyttet til Giske-saken økte i går, en dramatikk som ikke minst knytter seg til forholdet mellom de to nestlederne Hadia Tajik og Trond Giske. Nå handler det i realiteten om en åpen maktkamp mellom de to, der bare en av dem kan overleve i Ap-ledelsen, skriver Aftenposten onsdag.

Pluto

Medlem
Enda mer "moro" i AP:

Krever at Støre-rådgiver må gå

Ap-topp Hans Kristian Amundsen beskyldes for lekkasjer og maktspill i Giske-saken. Amundsen nekter for dette og får støtte av varsler.

Under tirsdagens sentralstyremøte i Arbeiderpartiet skal flere av sentralstyrets medlemmer ha kommet med sterk kritikk av lederen for sekretariatet for stortingsgruppa, Hans Kristian Amundsen.

Pluto

Medlem
Prinsessen som ville ha hele kongeriket?

Ryktene har gått om Hadia Tajiks rolle helt siden DN i desember begynte å skrive om upassende oppførsel fra Trond Giske. Hvem oppmuntret og støttet varslerne, og hvem foret DN? Men det verken var eller er gitt at en ung kvinne med pakistansk bakgrunn skulle ha freidighet nok til å forsøke et palasskupp i selve intrigemakernes hovedkvarter. For kanskje var det Støre selv som ønsket å bli kvitt sin mektige nestleder og mulige utfordrer fra Trøndelag, tenkte andre.

Pluto

Medlem
Jeg tenker at konfliktene som nå har kommet til overflaten, neppe ville ha kommet opp nå hvis de rødgrønne hadde vunnet høstens stortingsvalg. Da så ikke skjedde, er det nå frustrasjon som råder blant desillusjonerte ledere i AP, som ikke fikk de maktposisjonene de håpte på.

Pluto

Medlem
Tidligere LO-topp med kraftig angrep mot «illojal» Tajik - hegnar.no

Tidligere forbundsleder i LO Leif Sande tar et kraftig oppgjør med Hadia Tajiks håndtering av varsler-saken mot nestlederkollega Trond Giske.

Sande mener Arbeiderpartiet generelt har håndtert saken særdeles dårlig. Og den som har håndtert saken dårligst av alle, er Tajik, skriver han i et blogginnlegg onsdag.

– Snakk om å henge ut andre, skriver Sande om Tajiks Facebook-innlegg før jul der hun kalte varslene «rystende lesning».

Pluto

Medlem
Jeg synes at situasjonen i AP, ligner stadig mer på Wikipedias beskrivelse av anarki!

Anarki – Wikipedia

Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre» (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre»).[1] Anarki har en rekke forskjellige, men beslektede betydninger:
  • Fravær av noen form for politisk autoritet og/eller sosialt hierarki
  • Politisk uorden og forvirring
  • Fravær av styrende prinsipper, som for eksempelvis felles standarder og formål

Pluto

Medlem
Line står frem med sin Giske-historie

Hun var 23 år og praktikant - han var 43 år og næringsminister på offisielt besøk. Som den første av varslerne, forteller Line Oma nå offentlig om hva hun opplevde.

(...)

– Da vi skal forlate stedet presser han meg opp mot veggen. Og stikker tungen sin ned i halsen min, mot min vilje. Jeg var helt uforberedt. Etterpå spør han om jeg skal være med han til hotellet, noe jeg sier nei til.

Oma beskriver overfor NRK opplevelsen som sjokkerende og ubehagelig, og sier hun husker at hun følte på en flauhet der og da.