Mye gikk galt før KNM Helge Ingstad kolliderte med Sola TS

#21
Bergingseksperter kritiserer bruk av vaiere på KNM Helge Ingstad

Flere bergingseksperter er kritisk til bruken av vaier for å holde den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad stabil. De viser til at kjetting er det beste.

Fregatten KNM Helge Ingstad ligger nå nesten under vann etter at samtlige stålvaiere røk tirsdag morgen.

Flere bergingseksperter som nettstedet aldrimer.no har kontaktet er svært kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere skipet.

– Det ser ut som de har bruk sytråd. Vi har kjettinger de kunne fått på en times varsel, sier direktør Jan Vindenes i selskapet Sotra Anchor & Chain. Han peker på at det er kjetting som er standard i internasjonal berging.

Han får støtte av Tjisse van der Meer, sjef for berging hos det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global.

– Aldri i verden om vi ville valgt en slik løsning, sier van der Meer.
 
#25
Ingstad-offiserene får ikke ansvar for å seile ny fregatt

Marineoffiserene som hadde ansvaret for KNM «Helge Ingstad» da den kolliderte, får ikke ansvaret på bro når besetningen igjen seiler ut med søsterskipet KNM «Roald Amundsen».

Dette bekrefter sjef for Marinen, flaggkommandør Rune Andersen overfor VG. Hele mannskapet fra den havarerte fregatten bor nå om bord i KNM «Roald Amundsen» ved kai på marinebasen Haakonsvern i Bergen.
 
#26
NTB omtaler KNM Helge Ingstad som "kollisjonsrammet". I og med at det meste av skipet nå ligger under vann, ville det vel vært en bedre beskrivelse hvis skipet ble omtalt som havarert? Dessuten kan ordet "kollisjonsrammet" gi inntrykk av at skipet er rammet av noe utenfra, mens situasjonen i dette tilfellet, etter mye å dømme, selv forårsaket kollisjonen.

Forsvaret: Betydelig fare for at KNM Helge Ingstad sklir ned i dypet

Forsvaret melder at det er betydelig fare for at kollisjonsrammede KNM Helge Ingstad kan skli ut på dypere vann.

Dårlig vær torsdag ettermiddag førte til at Forsvaret måtte avbryte sikringen av KNM Helge Ingstad midtskips. Det lyktes imidlertid å sikre skipet foran, opplyser Forsvaret i en pressemelding.

– Det er fortsatt betydelig risiko for at fartøyet kan gli ut på dypere vann. Det er store krefter i sving, og flere faktorer påvirker situasjonen. Personell kan derfor ikke arbeide i nærheten av de aktre festepunktene på land. Belastningen på disse vaierne økte da fartøyet flyttet på seg natt til tirsdag. Publikum anmodes innstendig om ikke å bevege seg inn i forbudssonen, skriver forsvaret i oppdateringen fredag.
 
#27
Nå kommer det frem at det er usikkert om de vanntette skottene ble lukket. Hvis fartøyets skott, som skal hindre at hele fartøyet ble oversvømmet ved en lekkasje, ikke ble lukket, tenker jeg at dette kan ha medvirket til at kollisjonen fikk så fatale konsekvenser for fartøyet.

Sjøforsvarssjefen: – Kun psykologene og prestene vet hva som skjedde

HAAKONSVERN (NRK): I et stort NRK-intervju forteller Nils Andreas Stensønes at det var planlagt navigasjonstrening på KNM «Helge Ingstad» før kollisjonen. Sjøforsvarssjefen avviser heller ikke at vanntette skott sto åpne da fregatten sank.
 
#29
Her er krana som skal berge KNM «Helge Ingstad»

Kranbåten «Gulliver» kom i morgontimane søndag fram til Hanøytangen på Askøy. Kranbåten kan løfte 4000 tonn og skal delta i bergingsarbeidet med KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvaret kan også fortelje at ein tilsvarande kranlekter er venta i området tysdag. Data frå MarineTraffic syner at kranbåten «Rambiz», som er søsterskipet til «Gulliver», er midt på Nordsjøen søndag.
 
#31
En tankevekkende kommentar:

Sjøforsvarssjefen som ikke ville vite

Utdrag:
De sørgelige bildene av KNM «Helge Ingstad» delvis under vann forteller oss at landets forsvarsevne er redusert og at fire milliarder skattekroner muligens er tapt. Men de kan også fungere som bilde på noe annet, noe større og langt viktigere som ikke lenger fungerer som det skal: Et kollektivt mentalt havari der man godtar at sentimentalitet og føleri settes høyere enn handlekraft og ansvarlighet, selv i krisesituasjoner.

NRKs intervju med sjøforsvarssjef Nils Andreas Stensønes er selsom lesning i så måte, men dessverre ikke spesielt overraskende. Alle vet at veien til topps i det norske forvaltningshierarkiet er brolagt med politisk korrekte holdninger. Her møter vi da også en forsvarssjef som jobber iherdig med å etterlate inntrykket av at han sier de riktige tingene fremfor å vise handlekraft og ansvarlighet.
 
#32
Kronikk av Arne O. Holm:

Forsvaret leker gjemsel med oss

Tausheten etter at Forsvaret dundret en krigsmaskin inn i en fullastet oljetanker, er påfallende. Vi vet allerede mer enn nok til å kunne slå fast at Forsvaret har vist seg som en alvorlig trussel mot det sivile liv og miljøet rundt oss.

Av «respekt for dem som er involvert» har vi ikke diskutert årsaken, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen etter at han hadde besøkt marinebasen Haakonsvern.

Av respekt for oss som til daglig lever med forsvarets båter og fly rundt oss, bør han i stedet gi oss en forklaring på hvordan de beste navigatørene, og det best utstyrte fartøyet i vår militære flåte, ble en trussel mot sivilsamfunnet. Les mer.
 
#35
Nå skal de tømme KNM «Helge Ingstad» for 460.000 liter drivstoff

I forbindelse med bergingen av den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad», må tankene tømmes for drivstoff, såkalt nødlossing. Dette arbeidet kan snart starte.

– Forberedelsene til nødlosseoperasjonen har gått som planlagt, og at det er sannsynlig at oppstart av pumping av drivstoff fra den første tanken kan starte allerede i ettermiddag, skriver Sjøforsvaret i en pressemelding.
 
#39
Fregatten klarte ikke å skille mellom tankskipet og land forut for ulykken
Angående NRKs overskrift "Fregatten klarte ikke å skille mellom tankskipet og land forut for ulykken", er jeg noe i tvil om dette er korrekt referert av NRK. Jeg fulgte pressekonferansen via nett-tv, og hørte at havarikommisjonen snakket om at mannskapet på KNM Helge Ingstad trodde de så et faststående objekt. Dette har NRK så tolket til å være land.

Jeg tenker at det ikke er naturlig å omtale land som et faststående objekt, i stedet for ganske enkelt som land. Det lå et fiskeoppdrettsanlegg noe lenger sør i fjorden, og det kan være naturlig å omtale et flytende oppdrettsanlegg som et faststående objekt. Kanskje mannskapet trodde de så lysene fra et oppdrettsanlegg?

For øvrig krever anlegget nå erstatning fra Forsvaret:
Fiskeoppdretter krever en million i erstatning etter Helge Ingstad-ulykken

Blom Fiskeoppdrett måtte flytte 750 tonn ørret. Også andre anlegg er tømt for fisk etter ulykken.
 
#40
TTT - Ting tar tid...

Fregatten blir ikke hevet før jul

Værforholdene i Øygarden har gjort bergingsarbeidet svært krevende, fordi vinden fører til bevegelser i fregatten. Forsvarsmateriell har derfor vært nødt til å avbryte arbeidet flere ganger og i lange perioder av sikkerhetshensyn.

Nå bekrefter Forsvarsmateriell at fregatten ikke blir hentet opp før tidligst 25. desember.
 
Top