NAS Norwegian Air Shuttle ASA


Argentinske myndigheter har gitt driftstillatelse til Norwegians datterselskap i landet. Flyselskapet har tidligere fått godkjent 153 flyruter i Argentina.

Tillatelsen ble utstedt natt til lørdag norsk tid.

– Dette er en ny milepæl for Norwegian. Godkjennelsen betyr at vi snart kan tilby argentinere å fly med nye, komfortable fly til en lav pris, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.
 

Norwegian melder om et resultat etter skatt på minus 918,5 millioner kroner i 4. kvartal 2017, mot 197,2 millioner kroner i samme periode i fjor. Ifølge TDN Direkt var det ventet et resultat minus 598 millioner kroner.
 

Willie Walsh, direktør for IAG, sier at de ikke er nødt til å kjøpe Norwegian. Fredag ettermiddag falt det norske selskapet kraftig på børsen.

– Dette er ikke en avtale jeg er nødt til å gjennomføre. Vi har uttrykt en interesse. Om de ikke ønsker å bli kjøpt av IAG, så er det greit. Jeg er ikke interessert i å gjøre noe fiendtlig, det er ikke min stil, sa IAG-direktør Willie Walsh til Reuters fredag. IAG (International Airlines Group) eier blant annet British Airways.
 
Norwegian søker svensk driftstillatelse

Flyselskapet Norwegian melder om at de har søkt om en driftstillatelsen, en såkalt AOC (Air Operator Certificate), hos Transportstyrelsen i Sverige. En AOC er en teknisk og operasjonell godkjenning utstedt av landets luftfartstilsyn og det gir rett til å drive kommersielle flyginger.
 

Norwegian er utnevnt til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter av det internasjonale miljøinstituttet The International Council on Clean Transportation (ICCT), går det frem av en pressemelding.
 

Norwegian melder om et resultat etter skatt på 1.303,7 millioner kroner i 3. kvartal 2018, mot 1.101,5 millioner kroner i samme periode i fjor. Resultatet før skatt ble 1.600,3 millioner kroner, sammenlignet med 1.420,8 millioner kroner i fjor.
 

Norwegian Air Shuttle fraktet 3.388.898 passasjerer i oktober i år, opp 8 prosent i forhold til året før. Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 25 prosent, mens den totale kapasiteten (ASK) økte med 29 prosent. Kabinfaktoren falt med 2,4 prosentpoeng til 85,0 prosent.
 
Back
Top