NAS Norwegian Air Shuttle ASA

I en melding søndag skriver Norwegian at de har kommet til enighet med de største obligasjonseierne i lånet hvor selskapet har manglet det nødvendige flertallet.

– Takket være konstruktiv dialog og forhandlinger med obligasjonseiere og andre parter, kan jeg med glede bekrefte at vi har kommet enighet med obligasjonseierne, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.
 
I de nesten 30 årene Norwegian har vært aktive i Norge har prisene på flybilletter falt og flytilbudet vokst.

Fra Norwegian ble etablert i 1993 og frem til i dag har de vært med å endre landskapet for norsk luftfart.
 
Norwegian kjemper om å overleve, og har gjennom helgen forhandlet om å få obligasjonseierne i dette siste lånet med på selskapets redningsplan som blant annet innbærer om å gjøre gjeld om til egenkapital, eller aksjer i flyselskapet.

Mandag må Norwegian få med seg aksjonærene på selskapets redningsplan. Klokken 08:30 skal aksjonærene stemme over forslaget på en ekstraordinær generalforsamling.
 
– Vi har en positiv dialog. Jeg er veldig trygg på at vi kal komme i mål i løpet av kvelden så vi har en redningsplan vi kan presentere på generalforsamlingen mandag morgen, sier Schram på TV 2 Nyhetene søndag kveld.
 
Konsernsjef Jacob Schram var helt avhengig av støtte til krisepakken han mener kan redde Norwegian.

– Det er en utrolig lettelse vi føler nå. For oss er fjerde mai blitt en ny norsk dag, en «new norwegian day», det tror jeg vi kommer til å huske lenge, sier Schram.
 
– Vi måtte få en egenkapitalandel på 8 prosent for å få tilgang til den statlige redningspakken, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.
 
Før åpningen på Oslo Børs ble aksjen pauset i påvente av dagens ekstraordinære generalforsamling i flyselskapet.

Handelen er åpnet igjen og ved lunsjtider er aksjen opp 36,2 prosent til 6,94 kroner. På bare én time er det omsatt over 180 millioner kroner i aksjen.
 
Smedegaard åpner selskapets pressekonferanse ute på Fornebu via liveoverføring fra København. Han overlater ordet til konsernsjef Schram, som raskt slår fast at Norwegian vil være et lite flyselskap det nærmeste året:

– Vi flyr som nå frem til 1. april 2021. Det vil si med syv fly i Norge. Dette tilsvarer den virksomheten som regjeringen ønsker å opprettholde her hjemme.
 
Norwegians grunnlegger og tidligere toppsjef Bjørn Kjos sier at det er en veldig god dag «på vegne av alle medarbeiderne». Kjos er selv ansatt i selskapet i en rådgivende rolle.

– Jeg har bare vært her som aksjonær. Vi er ikke helt ute av aksjonærsiden ennå, sier Kjos til journalister etter at aksjonærene godkjente redningsplanen mandag.
 
– Jeg skjønner det ikke. Det er vanskelig å se at de kommer godt ut av å kjøpe Norwegian-aksjer nå. Det er en klar feilprising, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

Norwegian-aksjen er opp over 30 prosent på Oslo Børs mandag ettermiddag, etter at det kriserammede flyselskapet har sikret godkjennelse av sin foreslåtte redningsplan.
 
Den implisitte konverteringskursen for nye aksjer i Norwegian blir 3,8 kroner. Det skal utstedes 2,98 milliarder nye aksjer. Omtrent 10,8 milliarder kroner skal gjøres om fra gjeld til Norwegian-aksjer.

Etter konverteringen er i boks, vil nye aksjer utgjøre 94,8 prosent. Klokken 16.00 handles aksjen for 5,24 kroner, opp 2,42 prosent for dagen. På det høyeste i dag har Norwegian-aksjen blitt omsatt for 7,64 kroner.
 
Et av verdens største leasingselskap, irske Aercap, har Norwegian som storkunde, og spilte trolig en nøkkelrolle i forhandlingene flyselskapet hadde med leasingselskapene sine. Aercap eier en rekke av Norwegians fly, derav mange av de dyre Dreamliner-flyene.
 
I en melding tirsdag offentliggjør Norwegian tegningskursen i Norwegian-emisjonen til én krone per aksje. Med det vil selskapet hente mellom 300 og 400 millioner kroner. Norwegian-aksjen endte til sammenligning mandagens handelsdag på 4,8 kroner, ned 9,77 prosent.
 
Norwegian legger frem trafikktall som viser en dramatisk nedgang. Flyselskapet fraktet 41.311 passasjerer i april, en måned flyselskapet ble hardt rammet av coronaviruset og påfølgende smitteverntiltak.
 
Norwegian opplyser at det har blitt informert av tilretteleggerne (Danske Bank, ABG Sundal Collier og DNB Markets) at den mye omtalte emisjonen i selskapet er overtegnet den maksimale størrelsen på 400 millioner kroner. Tegningskursen i emisjonen ble satt til 1 krone.
 
Back
Top