Offshore Offshore

Aksjetips

Administrator
Her drøfter vi rammebetingelser og utvikling i offshoremarkedet generelt. Selskapsspesifikke temaer for ett enkelt børsnotert selskap innen offshore, bør tas på tråden for selskapet.
 

Bedre vær i sikte betyr nok et riggflyttingsoppdrag i Nordsjøen, til stadig høyere rater. Sveaas-rederi får igjen best betalt.
 

Snittratene oppnådd av ankerhåndteringsfartøyene som opererer i spotmarkedet i Nordsjøen er høyere enn på flere år.

Så langt i desember er snittratene på 19.023 pund, tilsvarende rundt 213.000 kroner, noe som er høyere enn hvert av de tre siste årene, ifølge en oversikt fra Westshore Shipbrokers.
 

Det Stavanger-baserte offshorerederiet Simon Møkster Shipping har sikret seg nok en lang kontrakt for ett av supplyskipene sine. Denne gangen dreier det seg om det 2016-bygde fartøyet "Stril Mar" som har fått en 16-måneders kontrakt med Lundin.
 

Flere mexicanske riggeiere sliter med å betale gjelden sin.

Det meksikanske riggselskapet Latina Offshore har et utestående obligasjonslån som ble plassert sommeren 2013 med et totalt utestående beløp på 291,25 millioner dollar, tilsvarende nær 2,4 milliarder kroner.
 

2017 var et actionfylt år i riggmarkedet med store transaksjoner, restruktureringer og fusjoner. 2018 vil by på mye av det samme, spår riggmeglerhus.

- Generelt vil markedet i år se en fortsettelse av temaene for 2017, med mer konsolidering, en økning i tilbudet av rigger når nybygg kommer inn i markedet, mer skraping og lave dagrater, skriver David Carter Shinn i Bassøe Offshore, i en fersk oppdatering om riggmeglerhuset sitt syn på riggmarkedet for 2018.
 

18 borerigger og 130 offshorefartøy ligger i opplag. Det er færre enn for ett år siden, men Rederiforbundet venter at 2018 blir nok et tøft år.

– Vi ser enkelte lyspunkt i næringen, men vi kan ikke friskmelde oss. Det vil fortsatt være svært krevende i 2018, både for rigg og offshore. Ratene er fortsatt lave og aktiviteten må ytterligere opp, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet til Stavanger Aftenblad.
 

Overraskende aktivitetshopp i Nordsjøen, men ratene er fortsatt svært svake. Til sommeren er det imidlertid ventet at ratene skal stige, derfor posisjonerer oljeselskapene seg nå.

- Det har vært en stund siden jeg sa, «vi venter en stille uke», for så å bli vist at det var fullstendig feil, men etter mandagens rapport har markedet blitt snudd på hodet, noe som etterlater kun et ledig fartøy utenfor Norge.

Slik åpner senior analytiker Inger-Louse Molvær i skipsmeglerhuset Westshore Offshore sin daglige markedsrapport.

Oversikten fra skipsmeglerhuset viser et rush av ankerhåndteringsfartøy som har blitt sluttet siden mandag.
 
Offshorerederier leier ut skip med tap

Forventninger om en god vår og sommer kan ha bidratt til å gjøre vinteren blytung for offshorerederiene.

I slutten av forrige uke ble det inngått en rekke kortsiktige kontrakter for offshoreskip. Blant annet leide oljeselskapene Statoil og Wintershall inn ankerhåndteringsskip til rater i området 80.000 til 85.000 kroner per dag.
 

Offshoregiganten iverksetter en ny strategisk handlingsplan kalt #BOURBONINMOTION.

Den franske offshoregiganten Bourobon Offshore som eier en flåte på over 500 offshoreskip, og er et av verdens desiderte største offshorerederier, tar grep for å gjøre seg klar til den ventede oppturen.
 
Back
Top