Offshore Offshore

Norges Rederiforbund mener det er for tidlig å avblåse offshorekrisen

Norske redere ser lysere tider, men det er fortsatt tøft i den kriserammende offshorebransjen, viser medlemsundersøkelsen til Norges Rederiforbund.

– Når det gjelder konjunkturutviklingen melder våre medlemmer om fortsatt krevende tider, men de ser samtidig noen lyspunkter som gir grunnlag for optimisme, skriver administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet, i den årlige konjunkturrapporten.

– Det er imidlertid for tidlig å avblåse krisen for den delen av skipsfarten som har sin aktivitet knyttet til olje- og gassvirksomheten offshore, skriver han.
 

Sjefen i Island Offshore gleder seg over å sikre mer arbeid, men ratene dekker fortsatt ikke kapitalkostnadene. Nå advarer han om tøffe tider også fremover.
 

Det er ikke bare været som har vært hett i årets mai-måned. Også i spotmarkedet for plattform-forsyningsskip har det vært hete tilstander.

På norsk side har det vært mer eller mindre utsolgt store deler av måneden, og ratene begynner endelig å bidra til at rederne tjener penger igjen.

- Det har vært begrenset tilgjengelighet i det norske PSV-markedet og spotratene har økt til over 160.000 kroner med en gjennomsnittlig dagrate på over 130.000 kroner, skriver det Haugesund-baserte skipsmeglerhuset RG Hagland Shipbrokers i sin ferske markedsrapport for mai.
 

Spotmarkedet for forsyningsskip og ankerhåndteringsfarty er ikke blitt bedre enn i fjor. Skipsmeglerselskapet Westshores oversikt over ratene i spotmarkedet viser at ratene så langt i år ikke ligger over tilsvarende periode i fjor, skriver Nett.no.
 

- Nye Tidewater vil bli en dominerende spiller i mange år fremover, sier analysesjef. De amerikanske offshorerederiene Tidewater og Gulfmark Offshore slår seg sammen, og skaper med det verdens største offshorerederi målt i flåtestørrelse.

Ifølge det nettbaserte verdivurderingsbyrået Vesselsvalue, vil det sammenslåtte selskapet ha en flåte på totalt 273 offshore serviceskip med en total verdi på 1.381 millioner dollar, tilsvarende drøyt 11 milliarder kroner.
 
Ratene stiger for offshoreskip: – Markedet er stramt

Ratene for offshoreskipene som flytter rigger har gjort et hopp i august. I den kriserammede offshorebransjen spår skipsmegler en «hyggeligere periode for rederne».

De siste dagene har oljeselskapet BP leid inn tre skip for å flytte en rigg i Nordsjøen, hver til en dagrate på 40.000 pund, eller 420.000 kroner med dagens valutakurser.
 

- Det er lenge siden vi har sett så lange kontakter som det sluttes nå i Nordsjøen. Det er et tegn på at ting beveger seg i riktig retning og veldig positivt for markedet, sier daglig leder Sølve Høyrem i skipsmeglehuset Westshore Shipbrokers til Hegnar.no.
 
Det danse riggselskapet annonserte tirsdag at den fireårige kontrakten for boreskipet «Maersk Venturer» er blitt terminert «for enkhelhets skyld» av kunden Tullow Oil.

Riggen skulle opprinnelig jobben for Tullow i Ghana til februar 2022, men ventes nå være ferdig allerede i juni i år.
 
Oljeprisraset i kjølvannet av coronakrisen betyr at oljeselskapenes investeringer strupes. Det rammer en tynget oljeservicebransje hardt.

For riggselskapene som borer etter olje offshore har allerede flere kontrakter blitt terminert eller forkortet betydelig de siste ukene.
 
Back
Top