OSEBX Oslo Børs

Aksjetips

Administrator
Oslo Børs ASA ble grunnlagt i 1819 og opererer i dag de eneste regulerte verdipapirmarkedene i Norge.

Oslo Børs har som hovedmål å være den sentrale markedsplassen for notering og omsetning av finansielle instrumenter i det norske markedet. Børsen tilbyr notering og handel i aksjer, egenkapitalbevis, ETP-er, renteprodukter og derivatprodukter på fem ulike markedsplasser; Oslo Børs, Oslo Axess, Merkur Market, Nordic ABM og Oslo Connect.

På denne tråden diskuterer vi norske børsnoterte aksjer og utviklingen på Oslo Børs generelt, og uavhengig av sektor (ikke bare finans). Selskapsspesifikke temaer bør normalt tas på tråden for det respektive selskap.


Børsinformasjon: Oslo Børs | live
 
Vi har nettopp lagt bak oss et par turbulente dager på Oslo Børs.

Først med markant fall i går:
Børsfallet i Oslo dempet av Wall Street

Hovedindeksen på Oslo Børs stengte ned 2,27 prosent til 784 poeng tirsdag. Det er den verste børsdagen i Oslo siden 27. juni i 2016, da markedet fortsatt var sjokkert over at flertallet av britene stemte seg ut av EU.


Og så en bra oppgang i dag:
Kraftig Statoil-løft trakk opp Børsen

Beste børsdag på 16 måneder for oljeselskapet etter solid kvartalsrapport. Etter tre røde dager på rad ble onsdagen en etterlengtet opptur for Oslo Børs. Hovedindeksen stengte opp 1,8 prosent til 798 poeng. Etter en start på 797 poeng, falt Børsen noe tilbake, men klatret gradvis mot slutten av børsdagen.
 
Morgendagen på OSE blir spennende, etter kraftig fall i USA i kveld. Nå kan det legges til at også flere av de store børsene i Europa falt markert i dag, eksempelvis tyske DAX som falt 2,62 prosent.

Og så var det vel en eller annen norsk aksjeanalytiker som uttalte i går, at aksjene i USA har vært kjørt mer opp og vært mer luftig priset enn aksjer på vår side av dammen.

Noe jeg har sett enkelte ganger tidligere de siste 10 årene, etter kraftige nedganger i USA, det er at futtene i USA har en tendens til å bli mørkegrønne i løpet av dagen derpå, (europeisk tid), hvis markedet tror at børsen falt for mye dagen i forveien. Så etter at Europa starter med kraftig fall, har det gang etter gang skjedd at markedet utover dagen henter seg kraftig inn igjen i takt med stigende futter.

Men hva som skjer i morgen, har jeg ingen forutsetninger for å spå. Et fall kan forsterkes eller reverseres utover dagen, det får tiden vise.
 
Økonom: – Tror det blir blodig åpning på Oslo Børs

Ringvirkningene av børsfallet på Wall Street vil merkes i Oslo i morgentimene, tror investeringsøkonom.

– Jeg vet ikke helt hva som har utløst dette nå, men jeg tror fortsatt det er rentespøkelset som skremmer markedet, sier investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet til E24, etter torsdagens kraftige fall på Wall Street.
 

Netfonds og analysesjef Roger Berntsen tror Oslo Børs åpner ned 1,5 prosent i dag.

«Mange av verdens aksjemarkeder (Oslo Børs intet unntak) er for øyeblikket i korreksjonsmodus. Normalt sett blir mange aksjeeiere skremt til å selge aksjer, selv de av høyeste kvalitet, i slike perioder. Dette gjør at det etter hvert oppstår mange gode kjøp (røverkjøp) for den langsiktige investor. Mao. korreksjoner er, for den langsiktige investor, en fest», skriver Berntsen i morgenrapporten.
 

Tror børsuroen mest av alt skyldes investorer som har veddet på at oppturen skulle vare litt til.

– Så lenge markedet går bra, gir det aktørene en stabil inntekt fra andre investorer som vil sikre seg mot svingninger. Når markedet blir urolig, blir opsjonene innløst og det koster veldig mye penger. Det fører i neste omgang til et massivt nedsalg i aksjer og trekker markedet videre ned, sier Storebrands porteføljeforvalter Hans Thrane Nielsen til DN.
 
Børsen fortsatte oppover utover dagen:

Hovedindeksen på Oslo Børs klatret i dag 1,92 prosent før den sluttet på 816,73 poeng. Det ble omsatt aksjer for 4,8 milliarder kroner. Det betyr at årets avkastning er tilbake i positivt terreng (+0,28 prosent).
 

Regjeringen legger i dag frem forslag til endringer i verdipapirhandelloven og oppheving av børsloven. Lovforslaget følger opp Verdipapirlovutvalgets utredning om MiFID II og MiFIR, opplyser Finansdepartementet i en melding.
 

Hovedindeksen på Oslo Børs klatret i dag 1,11 prosent før den sluttet på 869,50 poeng. Det er den høyeste sluttnoteringen noensinne. Intradag var indeksen oppe i 869,53 poeng, også dette ny rekord. Det ble omsatt aksjer for 6,4 milliarder kroner.
 

Men veksten ble svakere enn forventet av Norges Bank.

Bruttonasjonalproduktet (BNP) for Fastlands-Norge steg 0,6 prosent fra 4. kvartal i fjor til 1. kvartal i år, viser sesongjusterte tall fra SSBs kvartalsvise nasjonalregnskap.
 

Investorene på Oslo Børs fikk juling tirsdag. hovedindeksen stupte 2,8 prosent til 841,26. Det betyr at børsen har rast 11,3 prosent fra toppnoteringen på 948,48 3. oktober.

Nedturen kom i kjølvannet av mandagens kraftige fall i USA, samt ytterligere fall fra start tirsdag. Det er teknologisektoren som leder an nedover i USA.

Oljeprisen stuper
Oljeprisen ramler videre. Brent-oljen er ned brutale 4,8 prosent til 63,68 dollar fatet, som er rundt 2,5 dollar lavere enn da børsen åpnet. Den amerikanske WTI-oljen stuper 5,7 prosent til 54,03 dollar fatet.
 
Pressemelding fra Oslo Børs:

Nye retningslinjer for rapportering av samfunnsansvar

Euronext lanserer nye retningslinjer for rapportering av samfunnsansvar basert på Oslo Børs’ eksisterende anbefaling. Retningslinjene skal hjelpe selskapene med å adressere vesentlige temaer og viktige prinsipper som selskapene bør hensynta i arbeidet med samfunnsansvarsrapportering og i deres Investor Relations-arbeid.

Euronexts retningslinjer bygger på Oslo Børs’ veiledning om rapportering av samfunnsansvar og anbefalingene fra Sustainable Stock Exchanges Initiative. Både Euronexts retningslinjer og Oslo Børs’ veiledning er basert på standardene for samfunnsansvarsrapportering til GRI (GRI Standards) og begge beskriver en prosess for gjennomføring av en vesentlighetsanalyse, tilhørende virksomhetsstyring, kommunikasjon og årlig oppdatering.

Euronexts retningslinjer vil erstatte Oslo Børs’ veiledning om rapportering av samfunnsansvar fra 2018. Selskapene kan fortsatt legge veiledningen til Oslo Børs til grunn ved utarbeidelse av årsrapporten og/eller separat redegjørelse om samfunnsansvar for 2019.

Euronext har forpliktet seg til å bidra til at forhold knyttet til samfunnsansvar blir integrert i beslutningsprosesser for investeringer. Dette er et viktig tiltak for å gjøre finans mer bærekraftig, ved å sørge for en hensiktsmessig allokering og kanalisering av kapital i retning av eiendeler som er bærekraftige og som bidrar til grønn omstilling.

Lanseringen av Euronexts retningslinjer om rapportering av samfunnsansvar er ledd i Euronexts strategi 'Let's Grow Together 2022', som har bærekraftsinitiativer som et hovedfokus. Retningslinjene er basert på beste praksis innen samfunnsansvarsrapportering som selskapene kan ta i bruk fremover.

Du kan laste ned den engelske versjonen nederst på denne siden. En norsk oversettelse av Euronexts retningslinjer vil bli offentliggjort når den foreligger.
 
Pressemelding fra Oslo Børs:

Øivind Amundsen ny børsdirektør

29.01.2020

Øivind Amundsen er ansatt som ny børsdirektør og konsernsjef for Oslo Børs VPS Holding. Håvard S. Abrahamsen har valgt å si opp.

Amundsen vil også overta posisjonen i den internasjonale ledergruppen i Euronext.

– Jeg takket ja til jobben som børsdirektør og konsernsjef i Oslo Børs VPS i begynnelsen av desember 2018, før oppkjøpsprosessen startet. Jobben og rollen jeg nå har er veldig forskjellig fra det jeg forventet og sa ja til i 2018. Dette er den eneste grunnen til at jeg sier opp. Jeg er fornøyd med jobben som er gjort med å integrere Oslo Børs VPS i Euronext. Vår inntreden i Euronext vil styrke kapitalmarkedene i Norge og Norden, sier Håvard S. Abrahamsen.

Øivind Amundsen har ledet førstehåndsmarkedet på Oslo Børs og internasjonale noteringer i Euronext siden Børsen ble en del av Euronext i juni 2019. Han begynte på Oslo Børs i 2010 som leder for juridisk avdeling og konserndirektør med ansvar for førstehåndsmarkedet. Før han startet på Oslo Børs, var Amundsen partner i advokatfirmaet Selmer hvor han jobbet med kapitaltransaksjoner. Før det ledet han konserntjenester og konsernjuridisk avdeling i KLP. Han startet sin karriere som advokat i juridisk avdeling på Børsen. Amundsen er cand. jur. fra Universitetet i Bergen og er autorisert finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole. Han har også offisersutdannelse fra Sjøkrigsskolen.

– Jeg er trygg på at Øivind, med sin lange erfaring på Børsen, har ferdighetene og energien til å løfte våre ambisjoner for Oslo Børs til neste nivå. Jeg ønsker ham, Oslo Børs VPS og Euronext alt godt fremover, fortsetter Abrahamsen.

– Vi er veldig tilfreds med å ønske Øivind velkommen som administrerende direktør for Oslo Børs og som medlem i vår internasjonale ledergruppe. Under hans ledelse, med hans solide erfaring fra kapitalmarkedet, skal vi fortsette å levere det ypperste av tjenester til våre kunder. Jeg vil takke Håvard for hans bidrag til integreringen av Oslo Børs VPS i Euronext, sier Stéphane Boujnah, konsernsjef i Euronext.
 
Frykten for coronaviruset satte sitt preg på markedene mandag, og i Norge falt Oslo Børs tungt. Hovedindeksen endte ned 4,1 prosent til 898,40 poeng. Poengnedgangen var på 38,30, den største noen gang. Omsetningen var på hele 7,1 milliarder kroner.
 
Back
Top