Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende at dette eller andre nettsteder ikke vises riktig. Du bør oppgradere eller bruke en alternativ nettleser.
Her drøfter vi rammebetingelser og utvikling i shippingmarkedet generelt. Selskapsspesifikke temaer for ett enkelt børsnotert selskap innen shipping, bør tas på tråden for selskapet.
Rederiet venter et knallsterkt marked for frakt av LNG innen vinteren 2019/2020. LNG-rederiet GasLog har bestilt et LNG-skip med kapasitet til å frakte 180.000 kubikkmeter fra Samsung Heavy Industries, fremgår det av en melding tirsdag.
Capesize-ratene har mer enn halvert seg den seneste uken. Som vanlig er det Kina som "rocks the boat".
finansavisen.no
Capesize-ratene har mer enn halvert seg den seneste uken. Som vanlig er det Kina som "rocks the boat".
Baltic Dry-indeksen fortsetter den siste tids kraftige fall, og er ned 5,2 prosent til 1.009 poeng onsdag, ifølge TDN Direkt. Fallet - for 12. dagen på rad - drives som vanlig av Capesize-ratene som er ned 13,8 prosent til under 8.000 dollar pr. dag.
Regjeringen vil bidra til størst mulig samlet bærekraftig verdiskaping og sysselsetting i havnæringene. Nå starter arbeidet med en maritim stortingsmelding som skal bidra til at Norge forblir en ledende maritim nasjon.
VLCCene Ardeche, Olympic Light, Maria P. Lemos, Ingrid, Maran Capricon, Great Lady og Evgenia var alle sluttet til WS over 240 i løpet av forrige uke, men nå er alle kansellert, ifølge VLCC Fixtures.
finansavisen.no
Markedet måtte gni seg i øynene når skip ble sluttet på rater over 320.000 dollar per dag og til Worldscale (WS) over 400. Ifølge en liste fra Clarksons Platou onsdag var dagraten for VLCCer på 194.900 dollar tirsdag, tilsvarende en nedgang på 30,8 prosent fra foregående handelsdag.
Priskrig og veddemål på fremtidig oljepris har løftet inntjeningen til tankskipene med over 600 prosent på bare én uke. Analytiker tror markedet nå kan bli historisk sterkt med leiepriser på 500.000 dollar dagen.
e24.no
– Det har vært en dramatisk uke, sier Robert Hvide Mcleod, sjef for John Fredriksens Frontline, etter at inntjeningen til de største tankskipene (VLCC) denne uken passerte 200.000 dollar dagen i spotmarkedet.
Bare for en uke tilbake var ratene nede i 30.000 dollar, som betyr at bykset er på over 600 prosent.
Tankskipenes inntjening i spotmarkedet bykset markant tirsdag i kjølvannet av et overfylt oljemarked.
e24.no
For de største skipene som frakter råolje, VLCC-er, steg dagsraten med 24 prosent til 235.000 dollar. For de mellomstore tankskipene av typen Aframax var hoppet på 75 prosent til 66.000 dollar.
Situasjonen i tørrlastmarkedet har gjort helomvending fra konkursfrykt til penger som renner inn for rederiene.
e24.no
Shipping fortsetter å markere seg som en sterk sektor i år, og for øyeblikket er mye av markedets oppmerksomhet rettet mot frakt av tørrlastvarer som jernmalm, kull og korn til havs.
Mindre trengsel i verdens havner er hovedårsaken til kursraset, ifølge analytiker. Han forventer en kort «rebound», men flere måneder med usikkerhet i markedet.
e24.no
Inntjeningen til tørrlastskip, som frakter råvarer som jernmalm og kull, har beveget seg betydelig nedover den siste tiden, og torsdag fortsetter utviklingen.
Baltic Capesize-indeksen faller 30,25 prosent til 3.931 dollar per dag, ifølge Infront TDN Direkt.
Dette nettstedet benytter informasjonskapsler (cookies) for å gi tilpasset innhold, samt for å holde deg innlogget hvis du registrerer deg.
Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler.