Shipping Shipping

Aksjetips

Administrator
Her drøfter vi rammebetingelser og utvikling i shippingmarkedet generelt. Selskapsspesifikke temaer for ett enkelt børsnotert selskap innen shipping, bør tas på tråden for selskapet.
 
Vi tar denne nyheten her siden verken Euronav eller Gener8 er børsnotert i Norge, og heller ikke har en egne tråder på forumet:

Bekrefter gigantoppkjøp i tankmarkedet - hegnar.no

Skaper en av verdens desidert største tankrederier. I forbindelse med oppkjøpet selges seks VLCCer til en ikke-navngitt kjøper.

Euronav bekfrefter torsdag morgen at det har inngått en avtale om sammenslåing med konkurrenten Gener8 Maritime.
 
Venter «Opec-effekt» i tankmarkedet - MinE24

Oljeproduksjonskuttene til Opec ser ut til å gå mot slutten. Kombinert med lav flåtevekst vil dette gi høyere tankrater, tror analytiker.

– Dette er den potensielle triggeren som trengs for å få bedring i tankmarkedet igjen, sier analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou til E24.
 

Capesize-ratene har mer enn halvert seg den seneste uken. Som vanlig er det Kina som "rocks the boat".

Baltic Dry-indeksen fortsetter den siste tids kraftige fall, og er ned 5,2 prosent til 1.009 poeng onsdag, ifølge TDN Direkt. Fallet - for 12. dagen på rad - drives som vanlig av Capesize-ratene som er ned 13,8 prosent til under 8.000 dollar pr. dag.
 

Markedet måtte gni seg i øynene når skip ble sluttet på rater over 320.000 dollar per dag og til Worldscale (WS) over 400. Ifølge en liste fra Clarksons Platou onsdag var dagraten for VLCCer på 194.900 dollar tirsdag, tilsvarende en nedgang på 30,8 prosent fra foregående handelsdag.
 
– Det har vært en dramatisk uke, sier Robert Hvide Mcleod, sjef for John Fredriksens Frontline, etter at inntjeningen til de største tankskipene (VLCC) denne uken passerte 200.000 dollar dagen i spotmarkedet.

Bare for en uke tilbake var ratene nede i 30.000 dollar, som betyr at bykset er på over 600 prosent.
 
Shipping fortsetter å markere seg som en sterk sektor i år, og for øyeblikket er mye av markedets oppmerksomhet rettet mot frakt av tørrlastvarer som jernmalm, kull og korn til havs.
 
Inntjeningen til tørrlastskip, som frakter råvarer som jernmalm og kull, har beveget seg betydelig nedover den siste tiden, og torsdag fortsetter utviklingen.

Baltic Capesize-indeksen faller 30,25 prosent til 3.931 dollar per dag, ifølge Infront TDN Direkt.
 
Back
Top