Trine Skei Grande i seksuell situasjon med 17-åring

Venstreleder Trine Skei Grande skal ha vært i en "seksuell situasjon" med en 16 år gammel gutt. Dette skal ha skjedd under et bryllup i Trøndelag i 2008. Skei Grande var da 38 år, 1. nestleder i Venstre og stortingsrepresentant, opplyser Resett.no:

Nok en sak om upassende atferd rammer norsk politikk – denne gang er det Trine Skei Grande

Det har etter det Resett kjenner til vært kjent blant politikere og journalister over lang tid at hun under et bryllup i Trøndelag i 2008 var i en seksuell situasjon med en den gang 16-år gammel gutt. Skei Grande var da 38 år, 1. nestleder i Venstre og stortingsrepresentant. Begge de to var under påvirkning av alkohol, hendelsen skjedde utendørs og ble observert av flere.

Resett.no skriver om at Skrei-Grande var "initiativtaker til et høylytt samleie i en åker med en beruset 16-årig gutt":

Derfor er Skei Grande-saken viktig

"Om en helt vanlig kvinne uten innflytelse i Norge hadde hatt sex i beruset tilstand med en 16-år gammel gutt, hadde det stilt seg annerledes. Men i dette tilfellet snakker vi om en av Norges mest innflytelsesrike kvinner."

Og videre:
"Skei Grande har benektet eller unnlatt å bekrefte denne hendelsen i snart ti år. Det er vel flere grunner til det, ikke minst at det ville svekket hennes politiske stilling betydelig. Her har en 38-år gammel kvinne og toppolitiker vært initiativtaker til et høylytt samleie i en åker med en beruset 16-årig gutt. Flere personer er vitne til det. Hun tar ikke ansvar for hendelsen, benekter det i ettertid, og inntar senere rollen som den som andre varslere om hendelser i partiet Venstre skal forholde seg til. Når hun i sin tid (2012) snakket om å ha mistet tilliten til sin daværende nestleder Helge Solum Larsen for å ha hatt sex med en 17-åring, burde hun ha gått i seg selv også – selv om hennes egen episode skjedde i et privat lag og ikke i en partisammenheng."

Trine Skei Grande presset seg på full 16-åring. Venstre sier de var kjent med ryktene.

I 2008 hadde Trine Skei Grande samleie på en åker med en beruset 16 år gammel gutt under et bryllup hvor hun og gutten var gjester. Dette bekreftes til Resett av offerets nærmeste familie. Familien har ikke ønsket å varsle om det, en beslutning de står ved. Gutten opplevde ettervirkningene som traumatiske, men har lagt det bak seg. Familien ønsker ingen oppmerksomhet om seg selv.

Internt i Venstre har Trine Skei Grande angivelig benektet hendelsen tidligere.

Retur av batikkhekser! Den sinte utlendingen har laget en video med tittel: Return of the batikhäxor, en video som kanskje også kan være relevant i forhold til Trine Skei Grande og hennes arbeid for "asylbarn".

Hendelsen skal visstnok ha skjedd i bryllupet til Ola Borten Moe i august 2008, hvor det var en rekke kjente personer tilstede. Kanskje ble festen mer livlig enn det selv Lars Peder Brekk forestilte seg på forhånd?

Endelig fikk Anna sin Ola

Senterparti-politikerne Anna Ceselie Brustad og Ola Borten Moe giftet seg i Leinstrand kirke i går. Det var bruden som tok styringa.

- Livlig lag
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk og kona Sofie Leirvik, begge iført namdalsbunad, gledet seg veldig til bryllupet.

– Det blir et livlig lag kjenner jeg Ola og Anna rett, sa han like før vielsen.

Det var ikke bare Brekk fra det politiske landskapet som hadde tatt turen til Klett. Tidligere gruppeleder Frank Jenssen i Høyre, politisk sekretær Ivar Vigdenes fra Stjørdal, Steinkjer-ordfører Bjørn Arild Gram, leder Anita Utseth i Trondheim Senterparti og statssekretær Ola T. Heggem var til stede under vielsen.

Trine anser afghanske menn på 18 som barn.
Hva da med en 16-åring ?
Var han et barn eller anser Trine norske gutter som tidligere modne enn afghanere ?
Aner vi konturene av en liten rasist kanskje ?

Faktisk.no lyver så det renner, med en ny løgn i hver eneste av disse tre setningene:

«Resett har ikke lagt fram noe dokumentasjon eller kildegrunnlag for at dette stemmer. Det er kun videreformidling av et rykte.

Dilemmaet vårt er at om vi går inn i slike svært personlige saker blir vi med på å spre et rykte det så langt ikke ser ut til å ligge noe i».

Elisabeth Skarsbø Moen i VG, omtalte i 2012 Ola Borten Moe som en av de to mektigste i "trøndermafiaen". Maktposisjonen til vertskapet, kan kanskje være med å forklare hvordan den famøse hendelsen i bryllupet i august 2008, med trønderen Trine Skei Grande, har kunnet bli holdt utenfor massemediene så lenge?

Trøndermafiaen

"Det bråkes om Giskes Ap-venner, men prosjektet hans kan ha høyere mål enn å sikre Ap-folk posisjoner. I Trøndelag er det ikke alltid like viktig hvilken side av politikken du kommer fra, bare du er trønder."

Videre:
"Trond Giske og Ola Borten Moe er de to mektigste i Trøndermafiaen i øyeblikket."

Mangeårig forlegger og redaktør Jan Hervig, påpeker medienes unnfallenhet i Skei Grande-saken:

Skei Grande-saken: Når kommer media på banen?

Utdrag:
Noen som blir overrasket hvis tausheten derfra vedvarer? Sannsynligvis er saken allerede lagt til side som et ikke-tema. Det er derfor helt avgjørende for vår ytringsfrihet, den fundamentale rettigheten i vårt demokrati, at vi har har en fri presse, som Resett, som våger å tale åpent om saker som ikke er politisk korrekt å omtale.

Man undrer seg over hvorfor Skei Grande-saken skal skjermes og ties ihjel, og man blir overrasket over at det skjer så effektivt, mens Trond Giske skal rett i gapestokken og alle varslingene om ham «må på bordet». Makteliten har naturligvis snakket sammen. Hadde denne saken vært nok en «Giske-sak» så hadde det blitt kjempeoverskrifter, mens Trine Skei Grandes utskeielser i en kornåker ikke må omtales. Varslinger fra partienes Nachspiel er selvsagt hottere enn fra en kornåker, men det er vel ikke åstedet som er avgjørende for omtale eller ei?

I løpet av helgen er saken blitt nevnt av Trygve Hegnar i Finansavisen:

Trygve Hegnar: Sex and the City - hegnar.no

Utdrag:
Politikere og sex-historier er ikke vårt favorittema, men denne uken har vært så sensasjonell at det knapt er til å tro.

Uken toppet seg så med at nettstedet Resett, som Øystein Stray Spetalen og andre finanskjendiser har aksjer i, skrev om at Venstres leder, Trine Skei Grande, i 2008 hadde «samleie på en åker med en beruset 16 år gammel gutt under et bryllup hvor hun og gutten var gjester». Dette skal ha blitt bekreftet av guttens (offerets) familie, men familien har ikke ønsket å varsle om dette.

Venstres daværende partileder, Lars Sponheim, ønsker ikke å kommentere saken, og det gjør heller ikke Venstres pressesjef, Jan-Christian Kolstø, nå.

«Jeg er ingen overgriper.» Trine Skei Grande snakker ut om rykter og drapstrusler

Onsdag setter hun seg ved Kongens bord. Opptakten ble en helt annen enn hun trodde. Midt oppi regjeringsforhandlingene måtte hun håndtere alt fra sexrykter til drapstrusler.

Trine Skei Grande og to av hennes partikolleger kan i løpet av onsdagen glede seg over at Venstre inntar regjeringskontorene for første gang siden 2005. Men på veien mot makten mener Grande at aktører har forsøkt å skremme henne fra innflytelse.

(Mer å lese bak betalingsmur)

Grande bagatelliserer sine egne handlinger og skylder på folk på ytre fløy på høyresiden for at hun har blitt utsatt for rykter. Som om det er andre enn hun selv som kan lastes for at hun hadde sex med en 16-åring. Hallo?

Skei Grande kommenterer sexrykter: - Jeg er ingen overgriper

Til avisa forteller hun om å ha blitt utsatt for ryktespredning i forbindelse med en fest som ble arrangert for ti år siden i Trøndelag.

- Jeg kan sikkert ha gjort noen dumme ting, men jeg er ingen overgriper, understreker politikeren til avisa.

Skei Grande mener at hennes ønske om en mer liberal innvandringspolitikk har ført til at hun har fått gjennomgå ekstra fra folk på ytre fløy på høyresida.

Trine Skei Grande forteller til slutt om de såkalte «ryktene» Resett avslørte for 13 dager siden

Trine Skei Grande ser ikke noe i egen oppførsel som kan true posisjonen som statsråd.

– Jeg har virkelig prøvd å tenke, og jeg kan ikke skjønne at det er det. Men jeg har levd et helt vanlig liv. Jeg har vanlige venner. Jeg har drukket på fester. Jeg havnet i toppolitikken for noen år siden, og det var ikke noe jeg hadde planlagt, sier hun.

– Jeg kan sikkert ha gjort noen dumme ting, men jeg er ingen overgriper, sier hun.

Sist redigert:
Hvem lyver mest, "ryktene" eller Nettavisen som forteller at ryktene er usanne? Jeg holder en knapp på den siste.

Stygge og usanne rykter mot Trine Skei Grande

I flere måneder har politiske uvenner spredt stygge rykter om Venstre-leder Trine Skei Grande på sosiale medier.

Når politikere blir utsatt for usanne rykter, velger de normalt ikke å kommentere dem for ikke å gi næring til ryktene.

Men standhaftigheten i bakvaskelsene av Venstre-leder Trine Skei Grande har vært så vedvarende at hun gjør klokt i å ta et oppgjør.

VG er et av få medier som nevner at saken ble publisert av Resett. Grande skal ha tilbakevist opplysningene om hendelsen. Hvilken hendelse? Har det vært en hendelse eller ikke?

Trine Skei Grande kommenterer sex-rykter

VG er kjent med at folk fra Venstres partiorganisasjon konfronterte Trine Skei Grande med informasjonen som nettstedet Resett publiserte første uken av januar.

Da satt Venstre-lederen i forhandlinger om regjeringsplattformen på Jeløy Radio utenfor Moss, med partilederne Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp).

Overfor partikollegene skal Grande ha tilbakevist opplysningene som nettstedet hadde publisert om den 10 år gamle hendelsen.

Det er flere som mener at Nettavisen v/Gunnar Stavrum ikke er sannferdig om Trine Skei Grande. Her følger en kommentar fra Resett:

Gunnar Stavrums uspiselige innlegg

Jeg har hatt en viss sans for Gunnar Stavrum og Nettavisen, og har også deaktivert min adblocker på sidene deres. Men etter Stavrums usmakelige innlegg om Trine Skei Grande-saken, har jeg mistet all respekt for denne avisen, og kommer til å unngå den.

Stavrum snakker om «stygge og usanne rykter» og «bakvaskelser» om konkrete hendelser som gjelder en 38-årig Skei Grande og en 16-årig gutt, og spyr ut usannheter om motivene som dem som har skrevet om saken. Det handler ikke om innvandringskritikere som vil «ta» Grande. Det handler om kjølvannet av «#Metoo» og likhet for loven.

Det er bemerkelsesverdig hvordan VG i intervjuet ovenfor, omskriver historien og skjuler noe av det mest essensielle i saken ved å omtale guttungen som en mann:

«Hendelsen involverte Grande og en mann.»