Trine Skei Grande i seksuell situasjon med 17-åring

Trine Skei Grande bekrefter at «ryktene» er sanne, men mener hun å si at gutten samtykket og at det derfor var greit?

Den 3. januar 2018 skrev Resett at Trine Skei Grande hadde hatt sex med en ung gutt under et bryllup i 2008. Vi skrev også at saken var vel kjent blant politikere og journalister. Senere begrunnet vi hvorfor vi offentliggjorde det, og skrev også at statsminister Erna Solberg ikke kunne utnevne Skei Grande til minister uten at hun la kortene på bordet.

Vi konstaterer nå at Skei Grande gjennom en sammenstilling av indirekte ord som «dumme ting», at hun har «drukket på fester», «vokst opp i Trøndelag» osv. vel anser at hun i tilstrekkelig grad har lagt kortene på bordet og bekreftet hendelsen Resett har påpekt.

Både Aftenposten, VG og NRK skriver at de har snakket med vedkommende som «omfattes av ryktene,» som NRK beskriver det. På den måten har både Skei Grande og de store norske mediene anerkjent at det var en hendelse, men tviholder fortsatt på å kalle det «rykter».

1948

Nytt medlem
FB-kommentar:

"Ettersom ikke Aftenposten vil skrive rett ut om saken, men hevde det er sladder og det synes tydeligvis Grande også, så la oss leke journalist for henne. Det jeg nå vet sikkert er at bryllupet var i august 2008. Den som giftet seg var Ola Borten Moe i Sp. Dermed vet man om en politiker som må vite om samleiet og som kunne ha varslet i 10 år.

Alle sier det er nevøen til Ola Borten Moe og faren skal være en politiker i V. Presse var tilstede. Bilder av gjester og bryllup skal ha blitt fjernet i ettertid på nettet. Det hevdes VG gjorde det.

Gutten har ikke Downs som noen hevder. Han har verge sier de fleste kilder. Det er en del grunner til at man har verge , en rekke funksjonshemninger eller sykdommer kan være årsaken. Det kan være tegn på at han allerede da var sårbar og ettersom han fikk tak i alkohol i bryllupet så var han i en forsvarsløs tilstand. Gutten skal ha stått ute og tisset da Grande hang seg på ham. Noen hevder politikere sier han sa nei to ganger og at han gråt mye etterpå. Det tyder på nettopp traumatiske ettervirkninger som Resett skriver.

Borten Moe, andre politikere og bryllupsgjester som var tilstede, der presse også var, valgte å tie om dette. Der flere hevder det var fordi de beskytter gutten? Jeg vil påstå det er for å beskytte seg selv, sin karriere og at gutten fikk i seg alkohol. Grande sier dette er kun rykter. Det er bare å grave videre, for MSM gjør ikke jobben sin her. Hun må granskes nøye og kan ikke være minister. Jeg håper foreldre og gutten anmelder, fristen for voldtekt er 10 år og det er nå i august."

Nina Karin Monsen

1948

Nytt medlem
§ 295. Misbruk av overmaktsforhold og lignende
Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a)misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b)å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c)å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.
På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 17 juni 2016 nr. 53 (ikr. 1 juli 2016 iflg. res. 17 juni 2016 nr. 669).

Lov om straff (straffeloven) - Kapittel 26. Seksuallovbrudd - Lovdata

Det pressen ikke klarer å spørre Skei Grande om

I går var vi vitne til et besynderlig fenomen i norsk offentlighet. I flere kanaler kunne vi høre om noen «rykter» som den nyslåtte kulturministeren Trine Skei Grande ble spurt om. Disse ryktene skulle versere på sosiale medier, men vi fikk ikke greie på hva ryktene gikk ut på. Det var noen vage antydninger om en fest for ti år siden og om en mann som ikke ville kommentere saken.

De norske journalistene ser ikke ut til å kunne samle tankene og klare å snakke om annet enn «rykter» som ingen helt vet hva er, så la oss da hjelpe dem.

Medier24: (Resett) fortjener verken navn eller nevnelse

Redaktør Gard Michaelsen skriver en lang festtale med et håp om bedre vær for en mediebransje i knestående. Det var i anledningen innsettelsen av den nye kulturministeren. Men så greide han på noen få linjer å demonstrere mediebransjens problem:

– Etter en flom av rykter og useriøs «journalistikk» fra nettsteder som verken fortjener navns nevnelse eller lenking, valgte Trine Skei Grande til slutt å gå ut i både Aftenposten og VG for å kommentere situasjonen.

Medier24 er et nettsted for bransjen og sysselsetter arbeidsledige journalister. Det har vært endel oppsigelser i hovedstrømsmediene grunnet synkende opplag og bortfall av annonser. Gard Michaelsen er misfornøyd etter 4 år med Høyre i Kulturdepartementet. Han føler at de ikke har gjort nok for en bransje i nød. De ville heller kutte i pressestøtten. Han etterlyser et krafttak og ser på Trine Skei Grande som en redningsmann.

Nå kommer den andre parten med sin versjon, noe som setter både Grande og en rekke medier i et underlig lys, løgnmedier som har forsøkt å fremstille saken som om det er Resett som har kommet med løgn.

Han var 17, Skei Grande var 38: Nå forteller han sin historie

I dette intervjuet snakker for første gang mannen (26), som er rammet av rykteflommen om Trine Skei Grande og en fest i Trøndelag i 2008, ut om hendelsen og kontakten med Norges nye kulturminister.

26-åringen sier han ikke vil gå i detalj om hva som skjedde, men avgrenser det til dette:

– Vi hadde begge drukket. Vi gikk en tur og havnet i kanten på en kornåker, hvor vi lå sammen. Frivillig, sier han.

Grande var stortingsrepresentant og første nestleder i Venstre sensommeren 2008. 17-åringen var ikke medlem av Venstre.

Mer fra VG-artikkelen ovenfor:
Torsdag 11. januar hadde han og Grande igjen kontakt, forteller 26-åringen.

I en SMS spurte han om det greieste ville være å fortelle sannheten. Da ringte Grande.

– Mitt utgangspunkt for vår enighet om å ikke si noe, var at jeg opplevde at vi var enige om hva som hadde skjedd. Men i den samtalen spurte jeg hva som var hennes versjon, sier han.

– Da fikk jeg sjokk. Hun fortalte at hennes versjon var at det hadde vært en fest hvor venner koste seg og hvor jeg hadde dratt med henne bak et hus og hoppet på henne, sier mannen.

VG vet at denne versjonen av historien er noe Grande også har formidlet til andre.

Gutten reagerer på Grandes aktive fremstilling av saken.

– Hun snur det altså plutselig til at det er jeg som er en overgriper og at det er jeg som burde ha skyldfølelse, sier han.

Helge Lurås mener at dette kan bli en turbulent dag i norsk politikk:

Hva gjør Erna nå?

Utdrag:
Han vil ikke ha på seg at han er en overgriper og velger derfor å fortelle sin historie til VG. Han beretter om frivillighet fra begge sider. Etter det Resett kjenner til, er det fortsatt sjenerøst av ham. Skei Grande var meget pågående, sier flere kilder, inkludert guttens far, som Resett har snakket med.

Guttens versjon kommer dagen etter at Erna Solberg har utnevnt Skei Grande til kulturminister og sier at hun har tillit til at Skei Grande snakker sant.

Journalistikk er å grave

Den ene dagen skal ikke Resett nevnes med navn og den neste dag så nevnes Resett hele 6 ganger. Her går det fort i svingene, i går var Resetts avsløring et ondsinnet rykte og i dag omtales den andre part som: Den unge mannen i «Skei Grande-historien»

En kan undres, har redaktør i Medier24 Gard Michaelsen vært kjent med historien? Har det vært et ønske fra hans side å dysse ned saken ved å angripe de som skrev om den? Om så er riktig, hva er motivet?

En leser som ønsker å være anonym ba Resett formidle tilbud om kompensasjon for å fortelle sin versjon i Skei Grande-saken

En av Resetts lesere fant det oppsiktsvekkende at statsministeren kunne ha tillit til Skei Grande dersom det Resett tidligere hadde skrevet om hendelsen var korrekt. Denne leseren tok kontakt. Leseren ønsket at det ble formidlet et tilbud til mannen som var omfattet av hendelsen om en økonomisk kompensasjon for å fortelle sin versjon. Sakens omstendigheter hadde allmenhetens interesse, mente leseren.

Jeg synes det er betenkelig at statsminister Erna Solberg ikke ønsker å høre hva mannen, som nå anses for å være en varsler, har å si om saken. Dette river bena under det meste Solberg har sagt tidligere denne uken om andre varslersaker.

Solberg vil ikke snakke med 26-åring om Grande

Statsminister Erna Solberg (H) ønsker ikke å snakke med 26-åringen i Trine Skei Grande-saken, melder TV 2.

– Trine har fortalt sin historie til meg. Hva som blir sagt i samtaler mellom meg og henne, vil forbli mellom oss. Slik situasjonen er nå, mener jeg det ikke er grunn til å forfølge denne saken videre, sier Solberg til TV-kanalen.

Kommentar fra Helge Lurås:

Det Norge som nå velter ut i det offentlige rom har behov for en moralsk og politisk opprydding

Utdrag:
Men det som så skjer, er at statsministeren avslår å høre på mannen. Hun stoler på det Venstre-leder Trine Skei Grande har sagt, forteller hun media. For det å få Venstre inn i regjering har hun drømt om i fire år. Hvorfor skal en løgn fra hennes egen kulturminister ødelegge dette prosjektet i siste liten! Nei, da er det best å ikke vite.

Ansvarsfraskrivelsen i norsk politikk reproduserer seg altså samtidig som gamle historier om det samme avsløres og gjøres skam på. Og det skjer rett foran ansiktet på oss. Også Venstre toer nå sine hender. Sentralstyremedlem Guri Melby sier det ville være «enklere om de to fortalte den samme historien», men hun «synes ikke det spiller noen rolle hvilken versjon som er riktig.» Hun synes altså ikke det er viktig om hennes egen partileder lyver til partiet om en potensiell alvorlig hendelse, og hun sier det uten omsvøp til NRK. Venstre vil i likhet med statsministeren også slippe å høre mannens versjon fra den gang han var en 17 år gammel gutt.