Trine Skei Grande i seksuell situasjon med 17-åring

JanR

Medlem
Sjefsredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen kommenterer saken:

Villedet hun Erna Solberg?

Det kritiske for Trine Skei Grande er ikke det som skjedde i 2008, men om hun har villedet statsministeren ti år senere.

I utgangspunktet er det uheldig nok for den nyutnevnte kulturministeren at hun bærer med seg en episode som viser såpass dårlig dømmekraft som det tross alt er når en 38 år gammel toppolitiker har sex med en 17-åring, slik han beskrev for VG i går. Hun misbrukte neppe sin politiske makt, men alderforskjellen indikerer også et maktforhold. Det verste for henne er likevel påstanden om at hun kan ha misbrukt Erna Solbergs tillit. I motsetning til ryktene, må dette besvares av kulturministeren.

JanR

Medlem
Kronikk fra Kjetil Rolness:

Hva om Trine Skei Grande var Per Sandberg? Da ville mediene veltet seg i moralsk indignasjon

- Grande-saken skal tydeligvis ikke sammenlignes med Ingebrigtsen-saken. I stedet skal de som kritiserer Grande sammenlignes med høyreekstremister, skriver Kjetil Rolness.

Hadde Per Sandberg hatt sex med en full 17-årig jente, og håndtert avsløringen på samme måte, ville norske medier ha veltet seg i moralsk indignasjon.

De ville ledd av hans forsøk på å bagatellisering («Jeg har vokst opp i Trøndelag, jeg har drukket på fester.»).

De ville rast over hans framstilling av seg selv som offer.

De ville krevd et svar fra statsministeren om hva slags versjon av saken han hadde gitt henne.

Og de ville kjempet om å få felle en minister.

Pluto

Medlem
Grande uttaler seg om manglende impulskontroll

Trine Skei Grande har tidligere uttalt følgende om Donald Trump:
«Det bekymrer meg at en mann som har så svak impulskontroll, så dårlig verdisyn og så lite respekt – ikke bare for kvinner – men for alle, skal sitte i Det hvite hus.»

Ja, TSG vet nok mye om hvor ille det kan gå hvis noen mangler impulskontroll...

Resett skriver i dag at det er fristende å bytte ut noen ord:
«Det bekymrer meg at en kvinne som har så svak impulskontroll, så dårlig verdisyn og så lite respekt – ikke bare for unge menn – men for alle, skal sitte i Regjeringen».

Pluto

Medlem
Kommentar:
VG og NRK mobiliserer, og nettet snører seg om Grande og Kolstø

Etter først å ha brutt en avtale om at de ikke skulle si noe. For deretter å true mannen med at hun ville fremstille ham som en overgriper som «hoppet på» henne. For så å få sin rådgiver og kommunikasjonssjef Kolstø til å spre en historie om mannen som psykisk ustabil og uten troverdighet. Til nå å benekte på NRK at hun noensinne har kommentert på saken til Aftenposten på tross av at saken ligger ute på nett, til å skjule seg bak en avtale som hun allerede hadde brutt, til å påstå på NRK at et møte som VG hevder å ha flere kilder på aldri har funnet sted, sitter hun igjen dagen før landsmøtet i sitt eget parti – hvor hun skal gjenvelges og foreløpig er eneste kandidat.

Og dette er altså landets kulturminister og den ansvarlig for norsk mediepolitikk.

JanR

Medlem
Nå reagerer Abid Raja, han mener at Grande-saken er en belastning for Venstre.

Venstre-topp Abid Raja ber Trine Skei Grande forklare seg om sex-saken

GARDERMOEN (NRK) Den profilerte stortingspolitikeren mener Grande-saken er en belastning for partiet og ber Venstre-lederen redegjøre og «kvittere ut» saken.

– Jeg ber Trine være så snill å benytte seg av tillatelsen gutten har gitt til å snakke ut. Hun må fortelle hva som skjedde og ikke skjedde fra A til Å, og dermed bli ferdig med saken, sier Abid Q. Raja til NRK og fortsetter:

– Venstre som parti må komme seg videre, og da trenger vi å få lagt denne saken bak oss så fort som mulig.

Og videre:
– Jeg er veldig skuffet over at landsmøtet har druknet i denne saken. Det gjør meg både trist, oppgitt og skuffet på vegne av Venstre. Partiet er i regjering, vi skal skinne og skryte av alt vi får til, og av alle planene vi har, og så forsvinner alt det i en helt meningsløs sak fra ti år tilbake, sier Raja.

JanR

Medlem
Flere politikere i Venstre bryr seg ikke nevneverdig med Venstres store varslersaken..

Venstre-fylkesleder: – Jo mindre man sier om saken, jo bedre er det

Flere Venstre-politikere mener det ikke er behov for Trine Skei Grandes forklaring om hva som skjedde i et trønderbryllup i 2008. – Saken er som et irriterende myggstikk, sier fylkesleder i Oppland, Roger Granum.

– Jeg skulle ønske jeg ikke visste noe om dette i det hele tatt. Jeg vil ikke vite detaljene om hva som skjedde i den åkeren, sier Roger Granum, fylkesleder i Oppland Venstre.

JanR

Medlem
Abid Raja "feiger ut" og tar selvkritikk for sitt utspill om Trine Skei Grande.

Raja tar selvkritikk for Grande-utspill

Abid Raja ba i helgen partileder Trine Skei Grande snakke ut om det som skjedde under bryllupsfesten i Trøndelag for ti år siden. Nå tar han selvkritikk.

– I ettertid har jeg reflektert over mitt utspill, og jeg ser at min oppfordring til Trine om å kommentere saken kom uheldig til uttrykk, sier Abid Raja til VG.

JanR

Medlem
Erna Solberg kommenterer Grande-saken til TV2:

- Har ikke vært borti 17-åringer siden jeg var 17 selv

Erna Solberg sier hun aldri kunne havnet i samme situasjon som Trine Skei Grande og den famøse bryllupsepisoden.

"Solberg får da spørsmål om det betyr at hun aldri kunne havnet i en kornåker i Trøndelag, som i den mye omtalte saken om hennes statsråd Trine Skei Grande.

– Jeg har vært gift i 22 år og vært kjæreste med Sindre siden studenttiden. Så jeg har aldri hatt behov for noe annet eller vært i den typen situasjon.

– Så ingen 17-åringer?

– Nei, ikke siden jeg var 17 år selv, smiler Solberg.

JanR

Medlem
En parodi av en kulturminister

Trine Skei Grandes uttalelser om hva som er «falske nyheter» slår vel enhver opplyst borger i dette landet som temmelig underlig etter at hun selv har vært ansvarlig for å spre falske nyheter for bare noen uker siden om 17-åringen hun hadde sex med i en åker i 2008. Som også VG har dokumentert forsøkte Trine Skei Grande selv og gjennom sine presserådgivere å påvirke den «redaktørstyrte» pressen til ikke å skrive om en sak som dreide seg om henne selv. Og i den saken var det nettopp det mediet hun selv påstår er useriøst – nemlig Resett – som drev sakens fakta frem.