Trist utvikling i Sverige

Pluto

Medlem
Flere land advarer sine statsborgere mot Sverige - nå blir volden også valgkamptema

Krav om sikkerhet blir det viktigste i den svenske valgkampen, skriver Lotta Gröning i en kronikk i Expressen i dag. Hun stiller også spørsmål om hvorfor det har tatt så lang tid å se virkeligheten i Sverige. Det hun sikter til er den økende kriminaliteten, spesielt gjengkriminalitet, som rammer hele landet, ikke kun de store byene.

– Det finnes mennesker i dette landet, politikere ikke minst, som i mange år kontinuerlig har forsøkt å tone ned den organiserte kriminaliteten. Spørsmålet er hva de har for slags agenda når de lukker øynene for virkeligheten, sier hun.

Pluto

Medlem
Man burde kunne tro at et politihus er blant de tryggeste stedene i byen, men i Malmö i Sverige er det omvendt, politihusene er blant de minst trygge stedene, og derfor har politiet nå satt opp bevoktning med væpnede vakter. Og ingen nevner "elefanten i rommet".

Tungt bevæpnet politi vokter politihusene i Malmö

Politihusene i Malmö bevoktes av politi med maskinpistol og skuddsikre vester. Årsaken er pågående operasjoner mot kriminelle miljøer i den sydsvenske byen.

– Jeg kan bekrefte at det er forhøyet sikkerhet og at politihusene voktes. Det er på grunn av pågående innsats mot kriminelle i Malmö.
Det sier Anna Gøransson i Malmö-politiet til Sveriges Radio.

Pluto

Medlem
Svensk MSM med sjelden innrømmelse - nesten samtlige dømte gjengvoldtektsmenn har innvandrerbakgrunn

En gjennomgang av 32 tilfeller av gjengvoldtekt, utført av den svenske tabloidavisen Expressen, avslører at nesten hver eneste av mennene som ble dømt for gjengvoldtekt i 2016 og 2017, er av innvandrerbakgrunn. Dette kommer et helt år etter at den svenske nettsiden Gang Rape Sweden kunngjorde at 9 av 10 gjengvoldtektsmenn i Sverige er av utenlandsk opprinnelse.

Expressen har funnet at 32 av de 43 mennene som ble dømt for gjengvoldtekt er innvandrere. Åtte av de resterende er født i Sverige av to utenlandske foreldre og to av dem er født i Sverige av en utenlandsk og en svensk forelder. Kun en er født i Sverige av to svenske foreldre.

Pluto

Medlem
Svenskene er begynt å våkne!

Måling: Hver femte stemme til Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna seiler i medvind, mens Socialdemokraterna har rekordlav oppslutning idet valgkampen innledes i Sverige.

Det høyrepopulistiske og innvandringskritiske Sverigedemokraterna (SD) har nå 20 prosent av velgerne i ryggen, viser en Ipsos-måling utført for Dagens Nyheter. En tilsvarende måling gjort av SIFO for Svenska Dagbladet gir partiet en oppslutning på 18,7 prosent.

Partileder Jimmie Åkesson mener SD kan bli Sveriges største parti i valget i september.

– Ja, det tror jeg. Det har jeg trodd hele tiden, sier Åkesson, som tror SD vokser på bekostning av Socialdemokraterna.

JanR

Medlem
Stockholm hyller en nazist:

Stockholms-gate oppkalt etter nazist

Utdrag:
En av gatene ved Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm er oppkalt etter professor Astrid Cleve som var selverklært nazist. Nå kommer kritikk mot navnevalget.

Cleve var kjemiker, geolog og botaniker, og hun var den første kvinnen i Sverige som tok en doktorgrad i et naturvitenskapelig fag. Men hun var også nazist og snakket i rosende ordelag om Adolf Hitler, selv etter andre verdenskrig.

Rabbi Abraham Cooper, som leder den internasjonale menneskerettsorganisasjonen Simon Wiesenthal Center, fikk se gatenavnet da han besøkte Karolinska for å snakke om mistanker om akademisk trakassering.

– Jeg ble sjokkert da jeg så hennes navn på informasjonstavler og gateskilt over hele universitetsområdet, sier han til SVT.

Sist redigert: